Hopp til hovedmeny Hopp til innhold

Visuelle persepsjonsvansker (CVI)

En del barn med CP har vansker knyttet til persepsjon, og da særlig til visuell persepsjon. Noen studier tyder på at dette kan gjelde så mange som 40–50 prosent av barna med CP.

Visuell persepsjon handler om hvordan vi forstår, husker og bruker den sanseinformasjonen som kommer fra synet. Disse funksjonene ligger i hjernen, ikke i øyet. Visuell persepsjon er en sammensatt og komplisert prosess. Den skjer automatisk, og de fleste av oss trenger ikke å vie den bevisst oppmerksomhet.

Visuell persepsjon gjør oss i stand til å skjelne mellom detaljer og helhet, se en figur i forhold til en bakgrunn, oppfatte dybde og romlige forhold, oppfatte bevegelse og gjenkjenne ansikter, ansiktsuttrykk og former.

Visuelle persepsjonsvansker betyr at det ikke er noe galt med barnets øyne eller fremre synsnerver, men at det er oppfattelsen og fortolkningen av de visuelle stimuli som er utfordrende for barnet. Det er med andre ord hjernens kapasitet til å bearbeide synsinntrykk som er redusert som følge av skaden i hjernen. Vansker med å samordne synsinntrykk og motorikk kan gi problemer med skriftutforming, med å tegne og å sette sammen ting som for eksempel byggesett. Visuell funksjon kan også innebære å tolke andres kroppsspråk effektivt, kjenne igjen ansikter, resonnere over og finne logikken ved praktiske problemer. Vansker med visuell funksjon kan gi problemer med organisering, innlæring og med å huske det man ser.

For en person med CP er det viktig å sjekke om det foreligger synsforstyrrelser, slik at man finner frem til riktige hjelpemidler. Omfanget av disse vanskene varierer sterkt fra barn til barn, og det må derfor en individuell utredning til av alle barn med CP som man mistenker at har visuelle persepsjonsvansker.

Vansker med rom-/retningsoppfatning kan bety at man har problemer med å beregne avstand, vanskeligheter med å bevege seg i rommet, finne frem og lese kart. Barn med CVI trenger grundig og tverrfaglig utredning. Barnehabiliteringstjenestene og PPT vil kunne bistå med utredning, veiledning og eventuell videre henvisning. Det er imidlertid Statped, fagavdeling syn, som har spesialkompetanse på utredning og tiltak for barn med CVI. Dersom barnet har omfattende CVI-problematikk anbefales det derfor at barnet henvises til Statped for en tverrfaglig utredning av synsfunksjon. Tiltak må skreddersys det enkelte barnets behov. En synspedagog kan foreslå hvordan barnets omgivelser, hjelpemidler og læringsmateriell best kan utformes for å lette persepsjonsprosessen.