Hopp til hovedmeny Hopp til innhold

Det er store variasjoner i hvordan personer med CP fungerer. Grovmotorisk funksjon hos personer med CP klassifiseres på fem forskjellige nivåer.

Mange barn med CP trenger jevnlig fysioterapi for å unngå nedsatt bevegelighet i ledd, bedre gangfunksjon, håndfunksjon og balanse, samt forebygge og behandle smerter.

GMFCS Nivå 1

Barna går uten begrensninger hjemme, ute, på skolen og i nærmiljøet. De kan gå i trapper uten å måtte bruke gelender. Barna kan løpe og hoppe, men ofte med nedsatt hurtighet, balanse og koordinasjon.

GMFCS Nivå 2

Barna går med begrensning og trenger gelender i trapper. De kan ha utfordringer med å gå lange strekninger og med å holde balansen i ulendt terreng eller i hellinger, på overfylte plasser eller på områder med begrenset plass. Barna kan benytte seg av forflytningshjelpemidler og/eller rullestol på lengre strekninger. Barna har utfordringer med grovmotoriske aktiviteter som å løpe eller hoppe.

GMFCS Nivå 3

Barna kan bevege seg med håndholdt forflytningshjelpemiddel innendørs. De kan gå i trapper med assistanse og ved å bruke gelender. Barna bruker rullestol eller rullator på lengre strekninger, og kan kjøre manuell rullestol på kortere strekninger.

GMFCS Nivå 4

Barna trenger forflytningshjelpemidler eller elektrisk rullestol i de fleste sammenhenger. De kan gå kortere strekninger innendørs med fysisk støtte, elektrisk rullestol eller en rullator med støtte. På skolen og utendørs kan barna forflytte seg med hjelp av elektrisk eller manuell rullestol.

GMFCS Nivå 5

Barna trenger rullestol til all forflytning. Barna har også problemer med å holde hodet og/eller bolen oppreist, og med å kontrollere bevegelser i armer og ben.

 

Tips grad 1-2

  • Omtrent 70 prosent av personer med CP har grad 1 eller 2. Dette er hva vi kaller «lett motorisk grad av cerebral parese», som betyr at diagnosen kan framstå som nesten usynlig for andre.
  • Barn med lett motorisk grad av CP får ikke alltid så mye assistanse, fordi det ikke er åpenbart at de trenger det. Ofte både vil og må de klare seg uten hjelpemidler, og ønsket om å “være som alle andre” kan være sterkt. De kan bruke mye energi på å forflytte seg, påkledning og lek i friminuttene.
  • Skolen har ansvar for å søke hjelpemidler og sørge for at de blir brukt i hverdagen. Skolen må ha plass til å oppbevare og eventuelt lade hjelpemidler.
  • Det kan være lurt å ha klasserom i første etasje. Bruk av trapper tar både tid og energi.
  • Ergoterapeut kan hjelpe med å søke NAV Hjelpemiddelsentral om hjelpemidler til barnet. Ergoterapeuten kan gi gode råd og tips, og hjelpe med tilpasning av hjelpemidlene.
  • Det er viktig å tilrettelegge for at barnet har god sittestilling. Noen barn trenger hjelpemidler for sittestilling og skriving.
  • Hvis barnet har fysioterapi i skoletiden, kan det være fint å inkludere resten av klassen i treningen. Noen tar inn en liten gruppe elever, og har venteliste på venner som får være med.
  • Det kan være fint å få inn ADL- trening i skolehverdagen.
  • CP- diagnosen medfører at barnet kan ha smerter og spasmer.
  • Tilpass gym og friminutt slik at barnet kan delta på egne premisser.
  • Lag gjerne lekeavtaler i friminuttene.
  • I tilfelle barnet trenger ekstra tid for å ta på klær til friminuttet, la de gå litt før de andre elevene slik at de er klare til å gå ut samtidig.
  • Se til at fellesaktiviteter og aktivitetsdager også inkluderer barn med CP. Barnet har rett til å delta. Skolen skal aldri lage egne alternative opplegg for barnet mens resten av klassen drar på tur.

Tips grad 3-5

  • Sørg for god tilgjengelighet. Alle barn skal komme seg inn i alle rom som klassen benytter.
  • Det kan være lurt å ha klasserom i første etasje. Bruk av trapper, rullestolramper og heis tar både tid og energi. Det kan være behov for brede døråpninger og tilrettelagt toalett. Barnet kan også trenge et eget rom for å hvile i løpet av skoledagen.
  • Skolen har ansvar for å søke hjelpemidler og sørge for at de blir brukt i hverdagen. Skolen må ha plass til å oppbevare og eventuelt lade hjelpemidler.
  • Ergoterapeut kan hjelpe med å søke NAV Hjelpemiddelsentral om hjelpemidler til barnet. Ergoterapeuten kan gi gode råd og tips, og hjelpe med tilpasning av hjelpemidlene.
  • Det er viktig å tilrettelegge for at barnet har god sittestilling. Noen barn trenger hjelpemidler for sittestilling og skriving.
  • Hvis barnet har fysioterapi i skoletiden, kan det være fint å inkludere resten av klassen i treningen. Noen tar inn en liten gruppe elever, og har venteliste på venner som får være med.
  • Det kan være fint å få inn ADL- trening i skolehverdagen.
  • CP- diagnosen medfører at barnet kan ha smerter og spasmer.
  • Tilpass gym og friminutt slik at barnet kan delta på egne premisser.
  • Lag gjerne lekeavtaler i friminuttene.
  • I tilfelle barnet trenger ekstra tid for å ta på klær til friminuttet, la de gå litt før de andre elevene slik at de er klare til å gå ut samtidig.
  • Se til at fellesaktiviteter og aktivitetsdager også inkluderer barn med CP. Barnet har rett til å delta. Skolen skal aldri lage egne alternative opplegg for barnet mens resten av klassen drar på tur.
  • Dersom barnet sitter i rullestol: Finn leker/øvelser i gymtimen som inkluderer barn som sitter i rullestol.