Tiltak ved kognitive vansker
Tilrettelegging og kognitive hjelpemidler må inn slik at barnet kan oppleve mestring. Kunnskap kan hindre mye unødvendig skam, skyldfølelse og vanskelige følelser.
For barn med kognitive utfordringer vil noe av det viktigste være at barnets lærere sammen lager en helhetlig plan der det tydelig fremgår hva som er viktigst at barnet jobber med og lærer seg. Ofte vil det være nødvendig å kutte noe av pensum, og det er da viktig at dette gjøres på en slik måte at barnets faglige progresjon blir best mulig. Mange barn med CP har god nytte av hjelp til å få oversikt over sine arbeidsoppgaver og strukturere arbeidsprosessen. Det kan være lurt å velge ut noen få anvendelige arbeidsstrategier som barnet kan bruke på mange ulike typer oppgaver og lære seg godt.
Det finnes også gode pedagogiske ressurser, eksempelvis for å strukturere tekst, lage tankekart, notere ned stikkord, samt få opplest tekst fra bøker, PC’er og nettbrett. En del barn kan også ha nytte av elektroniske kalender- og planleggingssystemer. Disse kan hjelpe barnet med å forstå tid, orientere seg eller organisere dagens aktiviteter slik at dagen blir mer forutsigbar. Det finnes hjelpemidler med kalendersystemer som gjør det enkelt å lage oversiktlige planer, sjekklister og påminnelser som er støttet av tekst, bilder, grafiske symboler, opplest tekst eller video. Noen av disse hjelpemidlene betjenes av de voksne, og brukes for å gi barnet en oversikt og forutsigbarhet. Andre hjelpemidler er det meningen at barnet selv skal lære seg å betjene. Erfaringen er at barnet i så fall trenger tid og bistand for å lære seg å bruke slike hjelpemidler på en effektiv og hensiktsmessig måte.