Hopp til hovedmeny Hopp til innhold

En utredning hos nevropsykolog kan kartlegge om barnet har kognitive vansker.

Barnehabiliteringen ved sykehuset skal tilby slik utredning. Pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT) kan også gjøre dette. Det er utviklet et oppfølgingsprogram for å identifisere barna som har utfordringer med kognisjon. Programmet heter CPCog. Her anbefales det å teste kognisjon ved 5–6 års alder, slik at skolestarten kan legges godt til rette. Det anbefales også å teste ved 12–13 års alder i forbindelse med overgang til ungdomsskole, og ved 15–17 års alder for å planlegge for videre utdanning og arbeid.

En kognitiv utredning handler om å prøve å forstå barnet bedre. Formålet er å gi barnet riktig støtte, slik at det kan utvikle seg best mulig ut ifra sine forutsetninger. Testresultatene gir et bilde av utfordringer barnet kan ha, men også hva som er barnets sterke sider. Dette er viktig for å planlegge tiltak i skolen. For å kunne sette i gang tiltak, er det viktig at testresultatene deles med skolen og PPT.

Noen foreldre kan oppleve at resultatet av kognisjonstesten ikke stemmer overens med deres oppfatning av barnet. Motoriske utfordringer, epilepsi, konsentrasjonsvansker eller dagsform kan ha innvirkning på resultatet. Dersom foreldrene ikke kjenner seg igjen i testresultatene er det lurt å drøfte dette med psykologen som utredet barnet. Det kan også være lurt at det avtales en ny kognisjonstest av barnet om ikke alt for lang tid, da det kan gi verdifull informasjon å se hvor fort barnets utvikling går.

Både skolen, barnehabiliteringen, PPT og foreldrene kan ta initiativ til et møte der de som har utredet barnet kan legge frem testresultatene. De kan gi konkrete tips som skolen kan ta med seg videre.