Kognisjon
Noen barn med CP har kognitive vansker, men ikke alle. Dette er den ikke-synlige delen av CP, og hvem som får kognitive utfordringer henger ikke nødvendigvis sammen med graden av motoriske utfordringer.
Noen barn med store motoriske vansker har ikke utfordringer med kognisjon, mens andre med nesten «usynlig CP» kan ha betydelige kognitive utfordringer. Derfor er det viktig å kartlegge om barnet har kognitive vansker.
Med kunnskap om barnets eventuelle kognitive utfordringer vil omgivelsene forstå barnet bedre, og ikke minst; barnet kan forstå seg selv. Det er viktig for selvfølelsen å vite hvorfor en kan streve med å få til det samme som jevnaldrende barn. Dette kan hjelpe barnet til å forstå at utfordringen ikke er noe en selv kan noe for.
Kognisjon handler om sansning, oppmerksomhet, tenkning og hukommelse. Det omfatter også det å resonnere og løse problemer. Ikke minst handler det om språk, og hvordan vi kommuniserer med hverandre.
Tips:
- Gi barnet mer tid til å fullføre oppgaver og svare på spørsmål.
- Unngå stressende situasjoner der barnet må «henge med» i et høyt tempo.
- Del opp store oppgaver i mindre, overkommelige deler.
- Smerter, slitenhet og psykiske plager kan påvirke den kognitive kapasiteten. Dette kan gjelde alle de kognitive funksjonene, men trolig spesielt for oppmerksomhet, tempo, simultankapasitet, arbeidsminne og hukommelse.
- Barnet kan trenge tid til å prosessere. Det er viktig å gi tid.
- Barnet kan bruke mer tid på å lese og forstå oppgaver. Se til at oppgaven er forstått, gi eventuelt oppgaven på forhånd skriftlig eller les opp oppgaven for eleven.
- Mange kan ha nytte av studieteknikker, organisere arbeidet eller oppgaven bedre, gjøre en ting om gangen, eller ta korte og effektive pauser.
- Noen barn har BPA (personlig assistent), men det er ikke en person som skal bidra med det faglige skolearbeidet. Skolen må ordne med pedagogisk personale.