Hopp til hovedmeny Hopp til innhold

Forskning viser at barn med cerebral parese generelt bruker mye mer energi på dagliglivets aktiviteter enn barn uten CP.

Musklene våre er som en strikk, det er alltid litt spenning i dem, og dette kan vi utnytte til å få spenstige og smidige bevegelser. Hvis vi skal gjøre raske eller tunge bevegelser øker vi muskelspenningen, og hvis vi skal gjøre lette og rolige bevegelser minsker vi den. Dette styrer vi med viljen. Men hvis hjernen har fått en skade, som ved CP, klarer den kanskje ikke å sende effektive signaler til muskler og ledd. Hjernen vet ikke akkurat hvilke muskler den trenger å aktivere, hvor mye kraft som trengs og hvor store bevegelser som skal til. Ofte aktiveres mange flere muskler enn nødvendig. Hjernen “fyrer av” signaler til musklene hele tiden, og det blir vanskelig å slappe av.

Man kan tenke på barnets energi som et batteri som går fortere tomt enn hos andre. Batteriet må lades oftere. Dette gjelder ikke minst for barn med lett motorisk grad av CP. Barnet vil sannsynligvis ha behov for hvile i løpet av dagen, og det er viktig at dette behovet blir møtt med respekt og tilrettelegging.

Noen barn gir ikke uttrykk for at de er slitne før de har gått helt tom for krefter, og det kan være vanskelig for andre å se før det er for sent. Barnet kan også vise at det er slitent ved å få kortere «lunte» eller uønsket atferd, og klarer ikke nødvendigvis å sette ord på at det trenger en pause. Det er viktig å vite om det er slik. Noen barn ønsker heller ikke å hvile selv om de har behov for det. En løsning kan være å skifte aktivitet uten å kalle det for hvile. Det er mange måter å hvile på, og det kan være nyttig å finne ut hva som gir barnet ro.

Husk at barnet har et liv etter skoletid også. Energibalansen gjennom dagen og uken er viktig. Kanskje er det invitert i bursdag på ettermiddagen og trenger krefter til å delta her også. Noen barn gjennomfører skolehverdagen, men kommer fullstendig utslitte hjem. Snakk gjerne med foreldrene om hvordan barnet har det etter skoletid.

 

Tips:

Når barnet har begrenset med energi, bør skolen ha et bevisst forhold til hva den ønsker at barnet skal bruke energien sin på. La barnet bruke krefter på det som er verdt å bruke krefter på! For å velge riktig, er det viktig å vite hva som koster barnet energi. Lag en detaljert liste sammen med foreldrene. Eksempler på hvordan dere kan møte typiske energityver:

  • Barnet blir mer sliten ut over dagen - gjør de viktige tingene tidlig på dagen
  • Mye støy i klasserommet – begrens lydinntrykk med hodetelefoner
  • Visuelt uoversiktlig klasserom eller skolegård – det er en fordel om ting har en fast plass og det ikke er alt for mange illustrasjoner på veggene
  • Stress og uforutsigbarhet - planlegging, informasjon og rutiner
  • Stress i garderoben med løping ut og inn - la barnet få være inne i noen friminutt sammen med noen få, heldig utvalgte venner! Kanskje kan de spille litt kort eller brettspill sammen?
  • Barnet sitter feil på stolen – skyv stolen inntil for barnet og hjelp til med god sittestilling der barnets føtter er plassert på gulvet eller et fotbrett
  • Barnet finner ikke tingene sine – finn dem fram før hun begynner å lete
  • Påkledning i garderoben - hjelp med påkledning eller la barnet få starte påkledningen før de andre
  • Å komme seg til skolen kan være et maraton i seg selv – unngå å dra rett ut på tur
  • Å kjøre rullestol og passe på å ikke kjøre på noen krever mye energi og konsentrasjon - rolig aktivitet etterpå
  • Friminutt kan koste energi - barnet kan trenge hvile etter friminuttet.
  • Barnet bruker mye energi på å gå - barnet kan ha god nytte av rullestol som avlastning på tur, selv om det er gående til vanlig.
  • Skolesekken er tung - ha to sett med bøker, ett på skolen og ett hjemme.
  • Smerter - finn ut om barnet har smerter, og hvordan de best kan lindres.
  • Med hjelpemidler kan barnet spare på energien sin.