Alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK)
Selv om de fleste barn med cerebral parese lærer å snakke, vil cirka en tredjedel ha utfordringer med tale. De kan ha motoriske vansker med munn og tunge som gjør at talen ikke blir forstått av andre.
Alle barn har rett til å uttrykke seg. Språk og kommunikasjon er grunnleggende i ethvert menneskes utvikling. Barn som er forsinket i språkutviklingen sin, trenger å få tilgang til andre måter å uttrykke seg på så tidlig som mulig. Dette kaller vi alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK). ASK hindrer ikke barnet i å utvikle tale, men stimulerer barnets språkutvikling, slik at det kan nå sitt fulle potensial. Om barnet har motoriske og kognitive forutsetninger for å utvikle tale, vil bruk av ASK virke positivt på talespråkutviklingen. Noen barn trenger bare ASK i en periode av livet, mens andre vil kommunisere med ASK også i voksen alder.
Når et barn med behov for ASK begynner på skolen, er det avgjørende at de voksne rundt har kunnskap om hvilke kommunikasjonsverktøy barnet bruker – og hvordan disse støtter både læring, sosial deltakelse og trivsel. ASK omfatter alt fra enkle tegn til avanserte teknologiske løsninger, og det viktigste er at verktøyene er tilpasset barnets behov og utviklingsnivå.
NAV Hjelpemiddelsentral leverer kommunikasjonshjelpemidler. ASK skal alltid være tilgjengelig for barnet, og de som er sammen med barnet til daglig må lære seg barnets kommunikasjonsform.
Barnet kan ikke lære ASK alene, men er avhengig av å ha et språkmiljø rundt seg. Dette språkmiljøet består av mennesker som bruker barnets kommunikasjonsform sammen med barnet, og som barnet kan lære av. For barn som bruker ASK er skolen en helt sentral del av deres språkmiljø.
ASK vil da være barnets språk, og skal brukes i meningsfulle sammenhenger sammen med andre. Barnet trenger mange ulike kommunikasjonspartnere, både voksne og barn. Barnet skal gjennom ASK ha tilgang på et rikt vokabular, slik at det kan snakke variert om mange ulike tema, i mange og ulike situasjoner. Både foreldrene og personalet i skolen må få tilstrekkelig opplæring, slik at de kan kommunisere med barnet og være en del av barnets språkmiljø. Barnehabiliteringen, PPT eller Statped kan gi slik opplæring.
Skolen skal være en viktig ressurs i barnets språkutvikling, og her er det viktig med et godt samarbeid. Det er naturlig at barnets spesialpedagog blir en viktig ressurs. Erfaringsmessig vet vi at mange foreldre til barn som trenger ASK er viktige pådrivere for at barnet skal få på plass gode kommunikasjonsløsninger. Det er en stor jobb å tilegne seg kunnskap, søke hjelpemidler, lage ASK materiell og kommunikasjonsbøker, programmere talemaskiner og lære opp ressurspersoner rundt barnet. Dette kan ikke være foreldrenes ansvar alene. Skolen har også et stort ansvar for dette, og det er viktig å være forberedt på at det vil kreve mye av de ansatte.
Retten til ASK er regulert i Barnehageloven og Opplæringsloven. I FN konvensjonen for mennesker med nedsatt funksjonsevne (CRPD), omfatter språk og kommunikasjon også ASK. Tilgang til ASK er derfor å forstå som en grunnleggende menneskerettighet.
Også barn som har talespråk kan bruke lang tid på å formulere seg. Det påvirker samtaletempoet og gjør det utfordrende å delta i klassesamtaler eller i lek der kommunikasjonen går raskt. Barnet kan bli overkjørt eller ikke få uttrykt seg før samtalen har beveget seg videre.
I noen tilfeller er kommunikasjonsvanskene også knyttet til kognitive utfordringer, som problemer med oppmerksomhet, arbeidsminne eller språklig bearbeiding. Dette kan gjøre det vanskelig å følge instruksjoner, huske beskjeder eller sette ord på egne tanker. Noen barn strever også med å forstå kroppsspråk, ansiktsuttrykk og sosiale regler, noe som kan gjøre sosialt samspill krevende.
Tips
- Det er viktig å huske at ASK ikke bare er et hjelpemiddel – det er barnets språk. For at det skal fungere, må det brukes aktivt i alle sammenhenger: i undervisning, i lek, på tur og i friminutt. Barn som bruker ASK, er helt avhengige av at voksne legger til rette for at de får brukt sitt uttrykksmiddel like naturlig som andre barn bruker tale.
- Manglende kunnskap eller lav bruk av ASK i skolen kan føre til at barnet ikke får uttrykt seg, blir misforstått, eller faller utenfor både faglig og sosialt. Det kan føre til frustrasjon, lav motivasjon og redusert selvfølelse.
- Når ASK fungerer godt i skolen, får barnet en stemme – en mulighet til å delta, bli forstått og være en del av fellesskapet.
- PPT, logoped, ergoterapeut, fysioterapeut og barnekoordinator bør være del av teamet rundt barnet som trenger ASK.
- Forbered barnet i forkant av nye aktiviteter og undervisningstemaer.