Hopp til hovedmeny Hopp til innhold

Gjennom filmprosjektet «CP i skolen» har CP-foreningen utviklet et verktøy for kunnskapsdeling om CP til skolen. Prosjektet er gjennomført i samarbeid med Filmkonsulentene, og er støttet av Helsedirektoratet i 2025.

Fem filmer er supplert med tekster som skal gjøre det enkelt for foreldre å dele kunnskap om eget barn med skole og andre som trenger å vite hva CP-diagnosen innebærer. Vårt mål er at dette skal bidra til å skape økt forståelse og styrket kommunikasjon rundt barnets behov og utfordringer.
 
CP-diagnosen er en samlebetegnelse på en rekke tilstander som kan arte seg svært ulikt. All informasjon her vil derfor ikke være relevant for alle barns behov og utfordringer. Denne siden er derfor lagt opp til at man skal plukke filmer og kapitler som passer best til det enkelte barnet, og gjerne supplere med egne ord.
 
CP-foreningen ønsker gjennom dette prosjektet å bidra til å gjøre skolehverdagen bedre for både barn, foreldre og skole ved å gi kunnskap og inspirere til å ta i bruk gode løsninger til det beste for barn med CP!
 

Hva er CP?

CP er en forkortelse for cerebral parese. CP er en samlebetegnelse på en del tilstander hos personer som har endringer i bevegelsene sine. CP betyr at personen har fått en skade i hjernen. Skaden kan skje under svangerskapet, under fødselen eller før barnet fyller to år. Les mer om hva CP er her.

Barn med CP grad 1-3

Forskning viser at barn med cerebral parese generelt bruker mye mer energi på dagliglivets aktiviteter enn barn uten CP. Du kan lese mer om energibruk her. Barn med cerebral parese (CP) kan oppleve emosjonelle utfordringer som ofte er sammensatte og individuelle. Disse handler ikke bare om å "være sårbar", men om hvordan kropp, kommunikasjon, læring og sosiale erfaringer påvirker barnets følelsesliv. Mer informasjon om det emosjonelle og sosiale finner du her.

Motorikk og kognisjon

Noen barn med CP har kognitive vansker, men ikke alle. Dette er den ikke-synlige delen av CP, og hvem som får kognitive utfordringer henger ikke nødvendigvis sammen med graden av motoriske utfordringer. Ler mer om kognisjon og ulike kognitive vansker her. En utredning hos nevropsykolog kan kartlegge om barnet har kognitive vansker. Barnehabiliteringen ved sykehuset skal tilby slik utredning. Pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT) kan også gjøre dette. Tilrettelegging og kognitive hjelpemidler må inn slik at barnet kan oppleve mestring. Kunnskap kan hindre mye unødvendig skam, skyldfølelse og vanskelige følelser. Her kan du lese mer om tiltak ved kognitive vansker.

Det er store variasjoner i hvordan personer med CP fungerer. Grovmotorisk funksjon hos personer med CP klassifiseres på fem forskjellige nivåer. Les mer om motorikk her.

Barn med CP grad 4 og 5

Det er flere lover og forskrifter som regulerer rettigheter og plikter knyttet til grunnopplæring, samt skoler og kommuner sitt ansvar for å følge opp elever med CP og lignende funksjonsnedsettelser. Her finner du en oversikt over ulike rettigheter i skolen.

Alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK)

Selv om de fleste barn med cerebral parese lærer å snakke, vil cirka en tredjedel ha utfordringer med tale. De kan ha motoriske vansker med munn og tunge som gjør at talen ikke blir forstått av andre. Les mer om alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK) og ulike typer ASK.