Hopp til hovedmeny Hopp til innhold

VILDE HELENE ROER ALMELAND: Viktige fremskritt med munnmotorisk trening

Vilde Helene Roer Almeland (6) har fortsatt utfordringer knyttet til spising og tale, men har hatt god fremgang etter flere år med jevnlig munnmotorisk trening.

– For noen er nye lyder små fremskritt, men for et barn som ikke har tale – er hvert ord og hver lyd en fest. Hvert eneste lille fremskritt betyr enormt mye, både for hverdagen, for oss som foreldre og for Vilde selv, forteller Vildes mamma Linn.

– Alt du klarer å oppnå gir en stolthetsfølelse – det er håp om å nå lenger, og vi har hele tiden noe å jobbe med og mot. Og det er fantastisk for oss som foreldre å se at Vilde blir veldig stolt når hun klarer nye ting.

Vilde har dyskinetisk CP og har stort behov for hjelpemidler og tilrettelegging. Til tross for manglende språk viser hun god forståelse og er lærevillig og glad i skolen. 

Missing link

CP-bladet møter familien Roer Almeland i deres hjem på Ullern i Oslo og får være med Vilde på en liten treningsøkt med logoped og faglig leder Line Avers fra Barnas Språksenter. De to har jobbet sammen siden Vilde var to og et halvt år gammel.

– Dette er et tilbud som burde komme på plass tidlig, mange med CP har problemer med munn, tale og spising, sier mamma Linn.

LOGOPED: Line Avers er logoped og faglig leder ved Barnas Språksenter og har jobbet med Vilde i over fire år. Foto: HEIDI ØSTHUS ERIKSSEN
LOGOPED: Line Avers er logoped og faglig leder ved Barnas Språksenter og har jobbet med Vilde i over fire år. Foto: HEIDI ØSTHUS ERIKSSEN

Line Avers kunne ikke vært mer enig.

– Dette kan være en missing link, noe som mangler i treningstilbudet. Metoden er opptatt av musklene i munnen – mens andre fagfelt som fysioterapeuter og ergoterapeuter ofte jobber med hele kroppen utenom hodet.

Vildes foreldre opplevde å få god oppfølging fra flere instanser da datteren ble diagnostisert med CP, men på ett område var oppfølgingen mangelfull – ingen fokuserte på utfordringene knyttet til munnen. Vilde var høysensitiv, lukket munnen og brakk seg lett. Spising var en stor utfordring, og vekten stod lenge på stedet hvil til tross for at hun ble lengre.

Tipset om Barnas Språksenter fikk familien gjennom jungeltelegrafen, i samtaler med andre foreldre i CP-foreningen.

Balansegang

I starten besøkte Line Avers Vilde i barnehagen én gang i uken, hvor de trente sammen med en pedagog. Det var viktig at en annen person var til stede på grunn av overføringsverdien, og det var viktig å få til flere korte treningsøkter både i barnehage og hjemme i løpet av uken, ikke bare den ukentlige timen med logopeden.

– Vilde var det vi kaller høysensitiv – og de første gangene i barnehagen fikk jeg ikke nærmet meg i det hele tatt. Så vi måtte gå veldig forsiktig frem. Etter en stund startet jobben med å styrke de funksjonelle bevegelsene ved å styrke de musklene i munnen som vi bruker når vi spiser og snakker. Vi tok små skritt, og det var viktig å finne en balanse mellom å pushe litt og samtidig respektere grensene, forteller Avers.

Da Vilde vennet seg til treningen, presenterte logopeden stadig nye øvelser. Kjevestyrke var lenge et hovedfokus. En sterkere kjeve gir mer støtte, og mer støtte gir flere ord, ifølge logopeden.

– Allerede etter noen måneder kunne vi se forbedring. Vilde ble flinkere til å tygge, var villig til å prøve flere typer mat og det kom flere lyder.

Mamma Linn.

Talk Tools-metoden benytter en rekke hjelpemidler som trener kjeve, tunge og sensorikk. Vilde har blant annet brukt «bean bags» (små puter med ulik tekstur), sugerør, fløyte, tyggetuber og vibratorer i sin trening.

Daglige treningsøkter

Daglig oppfølging og trening er viktig – foreldrene har også vært til stede i barnehagen under treningen for å lære seg metoden og øvelsene.

Hver dag etter barnehage – og nå skole – setter familien av 15–20 minutter til å gå gjennom det nyeste treningsprogrammet med Vilde.

– For mange høres det nok mye ut, men det tar egentlig veldig lite tid. Det har blitt en del av den daglige rutinen vår. Det er fort gjort, og programmet er veldig overkommelig, sier Linn.

Programmet har blitt endret mange ganger underveis, og når et mål er nådd, fokuseres det på nye teknikker og hjelpemidler.

TRENING: Vilde og logoped Line Avers trener med ulike hjelpemidler. Foto: HEIDI ØSTHUS ERIKSSEN
TRENING: Vilde og logoped Line Avers trener med ulike hjelpemidler. Foto: HEIDI ØSTHUS ERIKSSEN

Logopedteamet ved Barnas Språksenter jobber med mange ulike barn som har flere forskjellige utfordringer når det kommer til spising og tale. Felles for barna er at utfordringene deres er knyttet til munnmotorikk.

– Prosessen og programmene vi setter opp, er individuelt tilpasset. I mange tilfeller er vi intensivt inne fra start – lærer opp foreldre og personale – og trekker oss mer tilbake etter hvert.

Ukjent tilbud

Erfaringene er ifølge logopeden at mange i CP-miljøet ikke kjenner til dette tilbudet, og at andre miljøer ofte starter prosessen tidligere.

– Vi har fått tilbakemeldinger både fra foreldre og fagpersoner om at de skulle ønske at de visste om oss tidligere, sier Line.

I tillegg til å jobbe direkte med barn, personale på skole og barnehage og foreldre, avholder også Barnas Språksenter kurs i metoden. Her kan foreldre, fagpersoner og besteforeldre som ønsker å bli bedre kjent med Talk Tools delta. Målet er at man etter to dager med kurs skal kunne sette i gang med metoden.

Barnas Språksenter er et privat senter med seks logopeder. Den logopediske hjelpen kan innvilges gjennom Helfo, og utstyret som brukes, kan innvilges som treningshjelpemidler gjennom NAV.

Stolt

MED MAMMA: Vilde sammen med mamma Linn. Foto: HEIDI ØSTHUS ERIKSSEN
MED MAMMA: Vilde sammen med mamma Linn. Foto: HEIDI ØSTHUS ERIKSSEN

 Vilde blåser i fløyte, drikker melk både av kopp og sugerør og trener med et utvalg av Talk Tools-hjelpemidlene under den korte treningsøkten. Hun er tydelig stolt når hun får det til.

– Den siste tiden har det også kommet noen nye ord, forteller Linn. Nå sier hun «mamma», «brød», «mer», «melk», «prim», «baby» og navnet på flere venninner, sier mamma Linn.

– For hvert nye ord hun lærer, kan hun være med på å bestemme og påvirke, og det er utrolig viktig.

Mamma Linn

I august begynte Vilde på Haukåsen skole, hvor hun stortrives.

– Hun jobber og står på, og kan alle bokstavene. Hun er veldig interessert og glad i skolen.

I tillegg til ordene bruker familien tegn-til-tale, blikk og kommunikasjonsbok på data og i papir i kommunikasjonen med Vilde.

Familien håper at Vildes historie kan bidra til å opplyse om et viktig tilbud mange ikke har kjennskap til og kanskje også inspirere andre til å starte treningen.

NB! Det finnes også en rekke andre tilbydere av ulike hjelpemidler til munnmotorisk trening.